Cremeaholic

Kommentera
Nu har jag snart avslutat min kortisonkur, och jag är verkligen mycket bättre! Lite hostanfall då och då bara. Så skönt att kunna andas igen. 

Igår var jag hemma och hade besök av psykolog E och ytterligare en biståndshandläggare - den här gången inom hemtjänsten. 
Vi kom fram till trygghetslarm, städ (alltså de lite större momenten som dammsugning och skura golv) och tvätt. Sen får vi se allt eftersom hur jag klarar mig. Det känns oerhört tryggt och bra att jag nu kan flytta hem och leva så gott som självständig - dvs att mina föräldrar slipper göra så mycket för mig. Vet att de vill hjälpa mig, men jag vill att de ska få ha ett skönt pensionärsliv utan att behöva oroa sig så mycket över sin vuxna dotter. Det känns liksom fel att ha det så. 

Jag har varit hyfsad i min EDS ett tag nu och är så förvånad! Kanske kroppen hade fullt upp med förkylningen from hell? Har även blivit bättre på att ta mina mediciner innan ett anfall drar igång.  Anyways, det är ju underbart att slippa de vidriga smärtorna och jag njuter så länge det varar. 

Min POTS är däremot... knepig. Den har blivit värre. Min inre kroppsbarometer goes haywire, och jag är så nära att svimma så fort jag reser mig. Har lågt blodtryck men pulsen bankar uppåt 120 bpm, så måste ju ta betablockerare - som i sin tur sänker blodtrycket ytterligare. Har brainfog som aldrig förr, guldfiskminne, kommer av mig i meningar, glömmer på en sekund vad det var jag skulle göra... 
Likaså min mage, den är inte snäll.  Har noll noll aptit, avskyr mat. I princip all mat. På sistone... sötsaker och kakor åker ner så fort jag ser dem, DÅLIGT. Inte bara viktmässigt utan näringsriktigt dåligt. Suck. 
Jag vägde mig häromdagen, beredd på en tråkig siffra. Men - jag vägde under 80! Blev skitglad. Det här går ju bra. Men efter de senaste dagarnas slarv... nä, skärpning igen. Kroppen behöver näring, och bra sådan.  Vet ju det. Var näst intill  ortorexiker en period i mitt liv och jag kan det mesta om näringslära. 

Idag slöar jag. Ska i samband med byte av Fentanylplåster ta ett bad och riktigt SPA:a ordentligt, scrub både kropp och ansikte, inpackning, mask, och givetvis återfuktning. Jag använder så sjukt mycket bodylotion nu så det är nästan ... ja, sjukt. Men det är en sån avslappnande ritual att på kvällen smörja in sig med olja och därefter lotion/butter i flera lager. Är verkligen sammetslen! Och doftar så gott. Selfcare. Så viktigt. 

Fick hem tre nya serum från the Ordinary igår som ska testas idag, spännande. Fick även från Lyko mina älskade, saknade body oils från  Inecto! Coconut samt Argan. De är grymma och kostar bara 49 kr flarran! De har varit out of stock i evigheter, men nu har de äntligen fått in dem igen. Blev så exhalterad så att jag beställde ytterligare tre flaskor Coconut oil, heh. Det går ju åt... och JAA, fick ju även tre flaskor Hempz bodylotion, min absoluta favorit! Original samt Exotic Green Tea & Asian Pear. De doftar så extremt gott! Jag brukar blanda ihop de två i en tom Hempzflaska, för de luktar ännu godare då. Jag hade en värdecheck, så jag passade på att testa Hempz Coconut and Water melon...har varit så nyfiken på den. Men vilken besvikelse! Uäh. Fick tvätta bort den. Stod inte ut med doften. 279 kr åt hell. 😐 Ska testa de små flaskorna först i fortsättningen. 

Oftast när jag vaknar på natten - för det gör jag varje natt - tar jag en stund att smörja in mig lite (igen 😆). Det är ett bra knep för att slappna av och få ner överflödigt ardrenalin som min kropp skapar. Sen brukar jag somna om snabbt igen. Ett tips?! Förr hade jag jättesvårt att somna om, men det funkar bra med den här lilla "ritualen".

Jag väntar på att få besked om min P kommer eller inte till nästa helg. Det lutar väl åt inte - as usual. Hans dotter kommer till Sthlm. Förstår ju att han vill träffa henne, men de sågs ändå nyligen och VI har inte träffats på över ett halvår! Det börjar kännas bisarrt faktiskt. Jag hoppas verkligen att han saknar mig som han påstår sig göra. Jag har ju mina jävla demoner som säger motsatsen. Vad jag AVSKYR de där demonerna, alla av dem! Min hjärna... jag skulle gladeligen byta ut den. 
Har höjt mina antidepp för någon vecka sen i samråd med min läkare på ps. Jag blir alltid mer depp på vintern. Vet att det inte är LYCKOpiller men kan de hjälpa mig att balansera hjärnan lite så ... ibland önskar jag att jag vore helt känslolös. Helt. Åtminstone för en tid. För att få vila från allt. Det suger att se allting i svart eller vitt, there’s no in between och jag är dessutom en enormt högkänslig människa. "Tänk inte så mycket" får jag konstant höra. Som om det vore så lätt att ge hjärnan direktiv... suck. Vore nog skönt att vara en såndär nöjd Carpe Diem-människa . Eller... Njä. 😆

Inecto - vegan, superbra och prisvärda, särskilt hos Lyko.